Opu Daeng Parani Ibni Opu Daeng Rilaga, Pemimpin Angkatan Perang Putera Raja Bugis Lima Bersaudara

Opu Daeng Parani Ibni Opu Daeng Rilaga merupakan Pemimpin Angkatan Perang Putera Raja Bugis Lima Bersaudara yang telah membantu mendapatkan kembali tahta Kesultanaan Johor semasa perang saudara yang mula berlaku pada tahun 1718. Sebagai anakanda yang sulong daripada lima orang putera Opu Daeng Rilaga yang telah mangkat dipulau Siantan pada sekitar awal tahun 1700, Opu Daeng Parani telah menjaga dan memimpin adinda adinda nya iaitu, Opu Daeng Menambun, Opu Daeng Merewah, Opu Daeng Celak dan Opu Daeng Kemasi. Pada tahun 1722 apabila tahta Kesultanaan Johor telah didapatkan kembali melalui peperangan saudara dan setelah tabalkan Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah sebagai Sultan bagi kerajaan Johor, Riau dan Pahang, Opu Daeng Parani telah menolak dengan baik tawaran Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah untuk menjadikan nya sebagai Yang DiPertuan bagi membantu baginda kerajaan Johor, Riau dan Pahang sebagai membalas jasa Opu Daeng Parani Lima Bersaudara. Sebaliknya Opu Daeng Parani mencadangkan Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah agar menabalkan salah seorang daripada adinda adinda nya dan akhir nya Opu Daeng Merewah telah dipileh dan ditabalkan sebagai Yang DiPertuan Muda Riau. Opu Daeng Parani telah mangkat diKedah sewaktu membantu Sultan Kedah semasa berlakunya perang saudara di Kedah pada tahun 1724 dan dimakamkan di Kedah di Kampung Ekor Lubuk, Sidam Kiri.

Kembali semula ke http://riaulingga.com

Bendahara Sri Maharaja Johor Tun Abbas Ibni Sultan Abdul Jalil Riayat Syah

Bendahara Sri Maharaja Johor Tun Abbas Ibni Sultan Abdul Jalil Riayat Syah mula ditabalkan pada tahun 1722 oleh kekandanya, Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah Ibni Sultan Abdul Jalil Riayat Syah. Pada masa itu, Bendahara Sri Maharaja Tun Abbas juga turut memeggang jawatan Datuk Temenggung didalam Kesultanan Johor, Riau dan Pahang. Pulau Bulang telah dijadikan tempat tinggal keluarga Bendahara Tun Abbas. Pada tahun 1736, Bendahara Tun Abbas telah mangkat di Pulau Bulang dan jenazahnya telah dibawa ke Hulu Riau untuk dimakamkan disana atas perintah Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah.

Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah kemudian nya telah menabalkan Tun Abdul Majid Ibni Tun Abbas menjadi Bendahara Kesultanan Johor, Riau dan Pahang bagi menggantikan tempat almarhum ayahandanya. Manakala adindanya, Tun Abdul Jamal Ibni Tun Abbas dijadikan Temenggung Kesultanan Johor, Riau dan Pahang . 

Kembali semula ke http://riaulingga.com

Yang DiPertuan Muda (YDM) Riau Yang Ke-7, Raja Abdurrahman Ibni Raja Jaafar

Yang DiPertuan Muda (YDM) Riau Yang Ke-7, Raja Abdurrahman Ibni Raja Jaafar. Ditabalkan pada tahun 1832 oleh Sultan Mahmud Syah setelah mangkat ayahanda nya Yang DiPertuan Muda Raja Jaafar. Raja Abdurrahman menjalankan pentabiran kerajaan di Pulau Penyengat yang merupakan Pusat Pemerintahan Kesultanan Johor, Riau-Lingga dan Pahang. Pada 1 Syawal 1832, YDM Raja Abdurrahman mengumumkan mengajak seluruh masyarakat untuk saling bergotong royong membangun Masjid Sultan Riau di Pulau Penyengat yang dibuat dengan campuran termasuk kapur dan putih telor. Masjid Sultan Riau ini kemudian nya menjadi pusat menyebaran ilmu Islam didalam wilayah Kesultanan Johor, Riau-Lingga dan Pahang serta dirantau ini. YDM Raja Abdurrahman mangkat pada tahun 1844. Lokasi makam terletak di Pulau Penyengat, Kepulauan Riau.

Yang DiPertuan Muda (YDM) Riau Yang Ke-6, Raja Jaafar Ibni Raja Haji Fisabillah

Yang DiPertuan Muda (YDM) Riau Yang Ke-6, Raja Jaafar Ibni Raja Haji Fisabillah. Ditabalkan pada tahun 1806 oleh Sultan Mahmud Syah setelah mangkat nya Yang DiPertuan Muda Raja Ali. Beberapa tahun sebelum kemangkatan YDM Raja Ali, Raja Jaafar berserta keluarga nya telah tinggal di Selangor atas undangan sepupunya, Sultan Ibrahim, Sultan Selangor ke-2 untuk tinggal dan membuka lombong timah di Selangor. Raja Jaafar menjadi kaya raya diatas usaha pelombongan timah diSelangor. Setelah ditabalkan sebagai Yang DiPertuan Muda (YDM) Riau Yang Ke-6, Raja Jaafar menjalankan pentabiran kerajaan di Pulau Bayan dipusat pentabiran almarhum YDM Raja Ali. Apabila Sultan Mahmud Syah membina istana dan kota untuk pemaisuri baginda, Raja Hamidah (Engku Puteri) Binti Raja Haji Fisabilillah di Pulau Penyengat, YDM Raja Jaafar pun memindahkan pusat pentadbiran kerajaan ke Pulau Penyengat bagi membantu dan menjaga adinda nya, Raja Hamidah (Engku Puteri). Sejak itu, YDM Raja Jaafar telah dilakukan perluasan kota serta dengan istana istana dan bangunan bangunan kerajaan serta kemudahan kemudahan lain nya. YDM Raja Jaafar mangkat pada tahun 1831. Lokasi makam terletak di Pulau Penyengat, Kepulauan Riau.

Kembali semula ke http://riaulingga.com

Yang DiPertuan Muda (YDM) Riau Yang Ke-5, Raja Ali Ibni Daeng Kemboja

Yang DiPertuan Muda (YDM) Riau Yang Ke-5, Raja Ali Ibni Daeng Kemboja. Ditabalkan pada tahun 1784 oleh Sultan Mahmud Syah setelah mangkat nya Yang DiPertuan Muda Raja Haji didalam peperangan dengan Belanda di Melaka. Yang DiPertuan Muda Raja Ali Ibni Daeng Kemboja telah memimpin angkatan perang Riau melakukan serangan keatas pasukan perang Belanda yang mula datang dan bertapak di Riau sejak berakhir nya peperangan di Melaka. Akibat tekanan Belanda keatas Sultan Mahmud Syah yang suruh baginda memecat Yang DiPertuan Muda Raja Ali kerana terus melakukan serangan keatas Belanda di Riau, maka YDM Raja Ali memileh meninggalkan Riau untuk mengelakkan Sultan Mahmud Syah daripada terus didesak dan diberikan tekanan oleh Belanda di Riau. YDM Raja Ali mangkat pada tahun 1806. Lokasi makam terletak di Tanjung Unggat, Kepulauan Riau.

Kembali semula ke http://riaulingga.com

Raja Haji Fisabilillah Pahlawan Agung Nusantara

Raja Haji Ibni Opu Daeng Celak mula ditabalkan sebagai Yang DiPertuan Muda (YDM) Riau Yang Ke-4 pada tahun 1777. Daripada sebelah ayahnya, Raja Haji berasal daripada keturunan raja-raja di tanah Bugis, negeri Luwu. Di sebelah ibunya pula berasal daripada keturunan raja-raja Melayu. Raja Haji lahir di Kota Lama, di Hulu Sungai Riau, pada tahun 1139 H/1727 Masihi.

Semasa pemerintahan sepupunya Yang DiPertuan Muda Riau Ke-3 Daeng Kemboja Ibni Opu Daeng Parani, Raja Haji telah diangkat memeggang jawatan Kelana iaitu jawatan Timbalan Yang DiPertuan Muda Riau dengan gelaran Engku Kelana pada tahun 1747 Masihi.

Pada tahun 1756 Masihi hingga 1758 Masihi, Raja Haji bersama Yang DiPertuan Muda Daeng Kemboja telah peperangan di Linggi melawan Belanda yang datang menyerang daripada Melaka. Perang Linggi melibatkan pasukan-pasukan Melayu yang berasal dari Linggi, Rembau, Klang, Selangor dan Siak. Peperangan tersebut berakhir dengan kedua dua pehak bersetuju untuk berdamai.

Raja Haji merupakan satu-satunya pahlawan Nusantara yang pernah menjejakkan kakinya hampir ke seluruh negeri-negeri Melayu selain wilayah Kesultanan Johor-Riau-Lingga dan Pahang, Raja Haji telah pergi ke Selangor, Perak, Terengganu, Kedah, Langkat, Inderagiri, Jambi, Muntok/Bangka, Pontianak, Mempawah dan lain-lain. 

Sewaktu memeggang jawatan Engku Kelana, Raja Haji telah pergi memeriksa ke daerah Lingga dan mengaturkan pemerintahan di sana serta perintahkan segala Megat Megat untuk membuat kelengkapan perang di Lingga. Sewaktu di Lingga, Sultan Jambi menjemput Raja Haji untuk datang ke Jambi kerana ingin menjodohkan dengan puteri baginda yang bernama Tengku Ratu Mas. Setelah bernikah, Sultan Jambi memberi kan gelar Kelana Pangeran Suta Wijaya kepada Raja Haji. Tidak berapa lama kemudian Raja Haji Pangeran Suta Wijaya pun belayar keluar daripada Jambi.

Apabila Raja Haji Pangeran Suta Wijaya mendapat khabar bahawa Kerajaan Inderagiri yang berpusat di Retih sudah rosak kerana diserang serta dikalahkan oleh empat orang anak Raja dari Minangkabau, dan Sultan Inderagiri berserta keluarga baginda pun telah berundur ke Gaong. Maka Raja Haji Pangeran Suta Wijaya serta pasukannya pun pergi menyerang Retih dan turut dibantu Pasukan perang daripada Jambi. Setelah Retih dapat dikalahkan, mengejar pula hingga ke Inderagiri dan hingga ke Batin Enam Suku. Akhirnya pasukan perang empat orang anak Raja dari Minangkabau pun kalah lah dan saki baki nya pun keluar meninggalkan Inderagiri. Setelah itu Raja Haji pun pergi menjemput Sultan Hassan di Gaung untuk kembali semula memerintah Inderagiri. Sultan Hassan pun menikahkan Raja Haji dengan puteri baginda yang bernama Raja Halimah. Kemudiannya Raja Haji Pangeran Suta Wijaya pun menetap lah membuat negeri di Kuala Cenako dan menetap disana untuk buat beberapa bulan tetapi kerap menyuruh orang nya mengirim dan mengambil khabar dari Riau.

Kemudian datang lah berita mengenai satu lebai Minangkabau yang mengaku dirinya keramat dengan ilmunya yang menyalahi adat, di satu tempat bernama Danai. Apabila telah ramai pengikutnya, dia pun mengaku dirinya Datuk Malaikat dan akhirnya dia pun memerintah daerah Rantau hinggalah ke Karimun, Buru dan Ungar. Dia pun duduk seperti kerajaan nya sendiri serta dibuatnya beberapa kubu dan benteng untuk persiapan berperang dengan Riau. Apabila Raja Haji Pangeran Suta Wijaya mendapat khabar tersebut, maka Raja Haji berserta pasukannya pun pergi menyerang segala kubu kubu di teluk rantau Danai. Setelah beberapa hari berperang, Datuk Malaikat pun dapat di tangkap dan diikat dengan rantai serta di hantar ke Riau, lalu dijatuhi hukuman mati.

Tidak berapa lama berada di Inderagiri, Raja Haji berangkat pula ke Selangor berjumpa dengan kekandanya Sultan Salehuddin untuk bermesyuarat mengenai perjanjian setia Sultan Kedah zaman orang tua tua yang berjanji akan memberikan lima belas bahara wang kepada almarhum Opu Opu lima bersaudara bagi membantu perang mendapatkan kembali tahta Sultan Kedah yang telah dirampas oleh adindanya. Tiga bahara wang sudah pun dibayar pada masa dahulu dan baki dua belas bahara wang masih belum lagi dibayar sudah bertahun tahun lamanya. Setelah habis mesyuarat di Selangor, Raja Haji pun belayarlah ke Kedah bersama adindanya Raja Said dan Sulawating serta pasukan perang nya. Setiba nya diKedah, Raja Haji pun menyuruh Sulawating mengadap Sultan Kedah bagi menunjukkan perjanjian setia yang dahulu serta menuntut pembayaran baki dua belas bahara wang yang masih belum dibayar. Tetapi Sultan Kedah yang sekarang itu tidak mahu membayarnya dengan memberi alasan bahawa itu perjanjian Sultan yang terdahulu dan lagi pun penabalannya pun bukan dibuat oleh Bugis tetapi oleh Bendahara dan Temenggungnya sendiri. Oleh kerana Sultan Kedah tidak mahu menerima perjanjian setia yang dahulu itu, maka keesokan harinya pasukan perang Raja Haji pun mula menyerang kota Sultan Kedah yang telah pun bersiap sedia sejak dahulu apabila mendapat tahu yang Raja Haji berada di Selangor dan mahu datang ke Kedah. Setelah berperang beberapa hari, pasukan Sultan Kedah pun kalah lalu berundur bersama Temenggung dan Laksamana nya dari Alor Setar ke hulu Kedah. Tetapi masih ramai lagi anak anak raja Kedah yang masih berada disitu dan Raja Haji tidak membenarkan pasukannya menggangu anak anak raja Kedah tersebut. Apabila pasukan perang Sultan Selangor tiba di Kedah, perang sudah pun selesai. Lalu bermesyurat lah semuanya bersama sama dengan anak anak raja Kedah untuk mempersilakan Sultan Kedah balik semula ke kota dan Raja Haji pun menyerahkan semula negeri Kedah kepada Sultan Kedah serta dibuat perjanjian setia yang baru seperti dahulu. Setelah itu berangkat lah Raja Haji berserta Sultan Selangor dan lain nya balik ke Selangor.

Tidak berapa lama berada di Inderagiri, Raja Haji Pangeran Suta Wijaya berangkat pula ke Selangor berjumpa dengan kekandanya Sultan Salehuddin untuk bermesyuarat mengenai perjanjian setia Sultan Kedah zaman orang tua tua yang berjanji akan memberikan lima belas bahara wang kepada almarhum Opu Opu lima bersaudara bagi membantu perang mendapatkan kembali tahta Sultan Kedah yang telah dirampas oleh adindanya. Tiga bahara wang sudah pun dibayar pada masa dahulu dan baki dua belas bahara wang masih belum lagi dibayar sudah bertahun tahun lamanya. Setelah habis mesyuarat di Selangor, Raja Haji pun belayarlah ke Kedah bersama adindanya Raja Said dan Sulawating serta pasukan perang nya. Setiba nya diKedah, Raja Haji pun menyuruh Sulawating mengadap Sultan Kedah bagi menunjukkan perjanjian setia yang dahulu serta menuntut pembayaran baki dua belas bahara wang yang masih belum dibayar. Tetapi Sultan Kedah yang sekarang itu tidak mahu membayarnya dengan memberi alasan bahawa itu perjanjian Sultan yang terdahulu dan lagi pun penabalannya pun bukan dibuat oleh Bugis tetapi oleh Bendahara dan Temenggungnya sendiri. Oleh kerana Sultan Kedah tidak mahu menerima perjanjian setia yang dahulu itu, maka keesokan harinya pasukan perang Raja Haji pun mula menyerang kota Sultan Kedah yang telah pun bersiap sedia sejak dahulu apabila mendapat tahu yang Raja Haji berada di Selangor dan mahu datang ke Kedah. Setelah berperang beberapa hari, pasukan Sultan Kedah pun kalah lalu berundur bersama Temenggung dan Laksamana nya dari Alor Setar ke hulu Kedah. Tetapi masih ramai lagi anak anak raja Kedah yang masih berada disitu dan Raja Haji tidak membenarkan pasukannya menggangu Apabila pasukan perang Sultan Selangor tiba di Kedah, perang pun sudah berakhir

pasukan perang Sultan Selangor tiba di Kedah, perang pun sudah berakhir

Sewaktu Raja Haji membantu sepupunya Gusti Jamiril bukan seorang ulama, namun dibicarakan juga dalam ruangan ini, disebabkan beberapa faktor. Pertama adalah kerana beliau sempat bergaul dengan beberapa orang ulama. Dipercayai beliau sempat berjumpa dengan Saiyid Husein al-Qadri di Mempawah, iaitu guru ayah saudaranya Upu Daeng Menambon. Putera Upu Daeng Menambon bernama Gusti Jamiril ini mendapat pendidikan Islam yang padu. Gusti Jamiril adalah saudara sepupu Raja Haji, kedua-duanya sempat bergaul. Dengan demikian tata cara pergaulan Islam, sekali gus amalan keilmuan saudara sepupunya itu, berpengaruh terhadap Raja Haji.

Sewaktu Syarif ‘Abdur Rahman al-Qadri memerangi Sanggau, Raja Haji ialah sebagai Pahlawan Perang. Perang berlaku pada 26 Muharam 1192H/24 Februari 1778 M sehingga 11 Safar 1192H/11 Mac 1778 M. Raja Haji pula melantik Syarif Abdur Rahman al-Qadri sebagai sultan yang pertama Kerajaan Pontianak sekali gus Raja Haji menyusun kerangka pentadbiran kerajaan itu. Belanda mendapat tahu bahawa , , Yang Dipertuan Muda Riau-Johor IV (1777M – 1784M), Raja Api, Marhum Teluk Ketapang, Marhum Asy-Syahid fisabilillah.

dan wafat pada hari Rabu di Teluk Ketapang, Melaka, 19 Rejab 1198 H/8 Jun 1784 M.Yang terakhir, secara rasmi atas nama sebuah pemerintahan, Raja Haji dianugerahi gelaran Pahlawan Nasional Indonesia memperoleh Bintang Mahaputera Adipradana oleh Presiden Republik Indonesia di Jakarta pada 11 Ogos 1997.sehingga diberi gelar Pangeran Sutawijaya , Pontianak, Mempawah dan lain-lain.

oleh Bendahara Tun Abdul Majid di Pahang sewaktu Raja Haji berada di Pahang. YDM Raja Haji juga digelar Sultan Alauddin Syah. Mangkat Fisabilillah pada tahun 1784 di Telok Ketapang sewaktu berperang dengan Belanda yang bertahan di kota Melaka. Lokasi makam pada awal nya terletak di Kota Melaka, sebelum di pindahkan ke Pulau Penyengat -Kepulauan Riau oleh anakanda almarhum Raja Jaafar sewaktu menjadi Yang DiPertuan Muda Riau Ke 6.

MASYARAKAT Melayu masih ramai belum mengetahui bahawa di Melaka ada beberapa orang tokoh dunia Melayu yang terkorban sebagai syuhada kerana membela kemuliaan Islam dan bangsa Melayu.

Mereka sanggup berkorban apa saja, termasuk harta dan nyawa, demi berjuang mengusir penjajah Portugis mahupun Belanda. Di antara sekian ramai yang gugur sebagai syuhada termasuklah seorang ‘ulama’ sufi dunia Melayu yang paling terkenal. Beliau bermakam di Melaka. Ulama yang dimaksudkan ialah Syeikh Syamsuddin as-Sumatra-i yang terkorban sebagai syuhada kerana berperang dengan Portugis.

Sejarah yang penting tentang tokoh besar yang syahid fisabilillah di Melaka juga ialah Raja Haji bin Upu Daeng Celak yang terkorban kerana melawan penjajah Belanda. Saya berpendapat bahawa Raja Haji ialah pahlawan dunia Melayu yang terbesar atau teragung dan terhebat semacam Hang Tuah memandangkan daerah operasinya di daratan dan maritim yang amat luas. Raja Haji inilah yang menjadi topik perbicaraan dalam artikel ini.

Hubungan dengan ulama

Raja Haji walaupun bukan seorang ulama, namun dibicarakan juga dalam ruangan ini, disebabkan beberapa faktor. Pertama adalah kerana beliau sempat bergaul dengan beberapa orang ulama. Dipercayai beliau sempat berjumpa dengan Saiyid Husein al-Qadri di Mempawah, iaitu guru ayah saudaranya Upu Daeng Menambon. Putera Upu Daeng Menambon bernama Gusti Jamiril ini mendapat pendidikan Islam yang padu. Gusti Jamiril adalah saudara sepupu Raja Haji, kedua-duanya sempat bergaul. Dengan demikian tata cara pergaulan Islam, sekali gus amalan keilmuan saudara sepupunya itu, berpengaruh terhadap Raja Haji.

Dalam masa yang sama Raja Haji dan Gusti Jamiril sempat belajar kepada Syeikh Ali bin Faqih yang berasal dari Patani. Beliau ini ialah Mufti Mempawah yang kedua, menggantikan Saiyid Husein al-Qadri. Makam beliau disebut ‘Keramat Pokok Sena’ terletak di Perkuburan Kampung Pedalaman Mempawah. Hubungan Raja Haji dengan Saiyid Abdur Rahman bin Saiyid Husein al-Qadri, Sultan Pontianak yang pertama juga sangat dekat. Saiyid Abdur Rahman al-Qadri ialah suami Utin Cenderamidi bin Upu Daeng Menambon. Faktor kedua, daripada keturunan Raja Haji ramai yang menjadi ulama di antaranya Raja Ali Haji (cucu beliau) yang sangat terkenal itu. Keturunan beliau yang turut menjadi ulama ialah Raja Haji Umar bin Raja Hasan bin Raja Ali Haji dan lain-lain.

Gelaran yang disandang

Kalau kita banding dari segi yang lain pula, bukan bererti memperkecil-kecilkan pejuang yang lain, tetapi sejarah mencatatkan bahawa ramai pejuang ada yang menyerah kepada penjajah. Ada yang tertangkap kerana ditipu secara licik dan lain-lain. Semua yang tersebut berbeza dengan Raja Haji. Beliau lebih rela mati di medan juang daripada menyerah ataupun tertipu oleh pihak musuh. Pada 18 Jun 1784 M Raja Haji terbunuh sebagai syahid fisabilillah dalam peperangan melawan Belanda pimpinan Jacob Pieter van Braam di Melaka. Pasukan Melayu yang tewas bersama Raja Haji dianggarkan sekitar 500 orang. Sebagaimana pada mukadimah yang telah saya nyatakan, “… Raja Haji bin Upu Daeng Celak merupakan pahlawan dunia Melayu yang terbesar atau teragung dan terhebat sesudah Hang Tuah….”

Walau bagaimanapun, haruslah kita sedar bahawa kisah Hang Tuah lebih bercorak mitos. Berbeza dengan Raja Haji. Kisah beliau tercatat sebagai sejarah yang dibuktikan dengan data dan fakta yang tidak dapat ditolak. Oleh itu jika ditinjau dari segi sejarah bererti ‘Raja Haji pahlawan dunia Melayu yang terbesar dan terhebat, bukan Hang Tuah.’

Kejadian aneh

Raja Ali Haji dalam Tuhfat an-Nafis meriwayatkan kejadian aneh terhadap jenazah Raja Haji setelah mangkat dalam keadaan syahid fisabilillah seperti berikut, “Syahdan adalah aku dapat khabar daripada itu daripada orang tua-tua yang mutawatir, adalah sebelum lagi ditanamnya mayat Yang Dipertuan Muda Raja Haji, al-Marhum itu, maka ditaruhnya di dalam peti hendak dibawanya ke Betawi, sudah sedia kapal akan membawa jenazah al-Marhum itu. Maka menantikan keesokan harinya sahaja, maka pada malam itu keluar memancar ke atas seperti api daripada peti jenazah al-Marhum Raja Haji itu. Maka gaduhlah orang Melaka itu melihatkan hal yang demikian itu. Di dalam tengah bergaduh itu kapal yang akan membawa jenazah al-Marhum itu pun meletup, terbakar, terbang ke udara segala isinya serta orang-orangnya. Seorang pun tiada yang lepas.

“Syahdan kata qaul yang mutawatir, tiadalah jadi dibawa jenazah al-Marhum itu pindah ke negeri yang lain. Maka ditanamkan jua di Melaka itu, hingga datang diambil dari negeri Riau adanya. Dan kata setengah qaul yang mutawatir sebab itulah digelar oleh Holanda yang dahulu-dahulu dengan nama Raja Api adanya….” (Tuhfat an-Nafis, Naskhah Terengganu, hlm. 151)

Pada pandangan saya riwayat di atas mencerminkan kemuliaan seseorang yang wafat dalam syahid fisabilillah kerana berjuang untuk kepentingan agama Islam atau memperjuangkan bangsanya, iaitu bangsa Melayu yang dicintainya. Perjuangan demikian mencerminkan kerana patuh kepada perintah Allah dan Rasul-Nya. Oleh itu tulisan Abdullah Munsyi dalam buku Hikayat Abdullah yang mengatakan bahawa mayat Raja Haji ditanam tempat kandang babi perlu dipertikaikan dan dibahas secara ilmiah. Tulisan Abdullah Munsyi selengkapnya sebagai berikut, “Sebermula di balik kebun kompeni itulah ditanamkan Raja Haji. Iaitu seorang Raja Melayu yang berkuasa adanya. Asalnya iaitu keturunan Bugis. Maka isterinya bernama Ratu Emas. Maka ialah yang telah datang memerangi Melaka pada zaman Holanda – maka adalah daripada zaman itu sampai masa ini (maksudnya hingga masa Abdullah Munsyi menulis hikayatnya, pen:) kira-kira lebih sedikit daripada 60 tahun – maka hampir-hampir dapat Melaka olehnya. Maka berkeliling jajahan Melaka dan kampung-kampung semuanya sudah didapatnya melainkan tinggallah Melaka bulat-bulat sahaja yang belum didapatnya. Maka pada masa itu segala bangsa yang ada di dalam Melaka masuk perang melawan Holanda daripada Melayu, Keling, Cina, Serani masing-masing ada dengan kapitannya dan kepala perangnya. Maka adalah beberapa tahun diperanginya lalu matilah Raja Haji itu dimakan peluru di Tanjung Palas nama tempatnya. Kemudian diambil Holanda mayatnya itu ditanamkan di balik kebun yang tersebut itu. Ada pun khabarnya yang kudengar, tempat itu kandang babi. Kemudian ada kira-kira 20, 30 tahun di belakang datanglah anak buah-anak buah Raja Haji itu dari Lingga dan Riau ke Melaka meminta izin kepada raja Inggeris hendak dipindahkannya kubur itu ke Riau. Maka diberikanlah izin. Lalu dibawanyalah pergi….” (Hikayat Abdullah, hlm. 57 – 58)

Riwayat Abdullah Munsyi tentang Raja Haji ditanam di kandang babi adalah sukar diterima disebabkan: Pertama, jauh berbeza dengan yang ditulis oleh Raja Ali Haji seperti tersebut di atas. Kedua, orang yang wafat keadaannya syahid fisabilillah adalah dimuliakan oleh Allah s.w.t.. Dalam al-Quran disebutkan bahawa “orang-orang yang mati syahid adalah tidak mati, dalam kubur mereka diberi rezeki.” Dalam hadis Nabi s.a.w. pula sangat banyak menyebutkan kelebihan orang yang mati syahid. Pandangan saya ini bukan bererti menuduh Abdullah Munsyi telah melakukan pembohongan dalam tulisannya, kerana beliau sendiri menyebut pada awal kalimatnya, “Ada pun khabarnya yang kudengar”. Oleh itu pelbagai andaian boleh dibuat. Yang pertama, boleh jadi khabar yang didengar itu sengaja diproses oleh pembohong-pembohong daripada kalangan penguasa penjajah ketika itu untuk menghapuskan kebangkitan jihad orang-orang Melayu Islam yang tidak suka negerinya dijajah oleh golongan yang bukan Islam. Kedua, kemungkinan tekanan kuasa penjajah memaksa supaya Abdullah Munsyi menulis sedemikian. Oleh itu kita perlu berfikir dan teliti setiap kalimat dan perkataan yang ditulisnya.

Selain itu jika kita berfikir secara kritis dan membuat analisis secara bebas, khusus pada konteks di atas, memang banyak kalimat ataupun perkataan demi perkataan Abdullah Munsyi mengandung unsur-unsur politik yang menguntungkan pihak penjajah pada zamannya. Sebagai contoh, walaupun Abdullah Munsyi mengakui bahawa Raja Haji adalah seorang Raja Melayu, namun pada sambungan kalimat Abdullah Munsyi menyebut pula bahawa asal Raja Haji adalah keturunan Bugis. Kenapa Abdullah Munsyi tidak menyebut Raja Haji dari sebelah ibunya adalah keturunan Melayu. Di sini dapat diduga, jika disebut Raja Haji orang Melayu semangat orang Melayu untuk berpihak kepada Raja Haji sukar dipadamkan.

Kembali semula ke http://riaulingga.com

Sultan Johor Riau Dan Pahang yang Ke 4, Sultan Mahmud Syah Ibni Sultan Abdul Jalil Muazam Syah

Sultan Johor Riau Dan Pahang yang Ke 4, Sultan Mahmud Syah Ibni Sultan Abdul Jalil Muazam Syah. Ditabalkan oleh Yang DiPertuan Muda Daeng Kemboja pada tahun 1761 ketika berusia 2 tahun setelah mangkatnya kekanda baginda yang berusia 10 tahun. Pada tahun 1777 sewaktu ayahanda saudara baginda, Raja Haji ditabalkan sebagai Yang DiPertuan Muda di Pahang, baginda yang pada masa itu berusia 18 tahun, berada di Riau menguruskan pemakaman YDM Daeng Kemboja yang telah mangkat. Pada tahun 1784 setelah mangkat YDM Raja Haji Fisabillah didalam peperangan dengan Belanda di Melaka, pehak Belanda telah mula menempatkan angkatan perang nya di Riau dan mula mencampuri urusan pemerintahan. Sejak itu Belanda mula memberikan tekanan kepada baginda supaya Yang DiPertuan Muda Raja Ali Ibni Daeng Kemboja yang memimpin angkatan perang nya menyerang pasukan perang Belanda yang berada di Riau. Setelah Yang DiPertuan Muda Raja Ali berserta angkatan perang nya meninggalkan Riau, baginda kemudian nya melakukan peperangan gerila dengan Belanda selama beberapa tahun. Pada tahun 1787, baginda telah memimpin angkatan perang sekitar 90 buah perahu perang dan 7000 perajurit yang dibantu Raja Tempasuk dari Kalimantan dan akhirnya telah berjaya mengalahkan seluruh pasukan perang Belanda yang berada di Riau. Setelah itu baginda baginda telah memerintahkan semua rakyat baginda agar meninggalkan Riau bagi mengelakkan serangan balas tentera Belanda yang akan datang daripada Melaka. Baginda berpindah ke Daik Lingga bersama 200 buah perahu manakala Bendahara Tun Abdul Majid pula berpindah ke Pahang bersama 150 buah perahu dan beberapa yang lain pula berpindah yang ke Bulang, Trengganu, Kalimantan, dan kawasan-kawasan lain di bawah takluk Kesultanan Riau-Lingga-Johor-Pahang.  Baginda mangkat pada tahun 1812 dan dimakamkan di dalam komplek Masjid Sultan Jamek di Daik Lingga, Kepulauan Riau.

Kembali semula ke http://riaulingga.com

Sultan Johor Riau Dan Pahang yang Ke 2 dan Ke 3, Sultan Abdul Jalil Muazam Syah Ibni Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah dan anakanda Sultan Ahmad Syah

Sultan Johor Riau Dan Pahang yang Ke 2, Sultan Abdul Jalil Muazam Syah Ibni Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah terletak di dalam komplek makam yang sama dengan Almarhum ayahanda baginda. Sultan Abdul Jalil Muazam Syah yang ditabalkan pada 1760 sewaktu berada di Pahang. Namun baginda yang sedang sakit di Pahang telah mangkat beberapa bulan setelah ditabalkan. Anakanda baginda, Tengku Ahmad yang berusia 10 tahun kemudiannya ditabalkan Sebagai Sultan oleh YDM Daeng Kemboja, namun sekitar 1 tahun kemudian iaitu pada tahun 1761, Sultan Ahmad Syah juga telah mangkat. Lokasi makam teretak di dalam komplek Makam Sultan di Batu 6 Tanjungpinang, Kepulauan Riau.

Kembali semula ke http://riaulingga.com

Yang DiPertuan Muda (YDM) Riau Yang Ke-3, Daeng Kemboja Ibni Opu Daeng Perani

Yang DiPertuan Muda (YDM) Riau Yang Ke-3, Daeng Kemboja Ibni Opu Daeng Perani. Ditabalkan pada tahun 1745 oleh Sultan Yang DiPertuan Besar, Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah bagi menggantikan YDM Opu Daeng Celak yang telah mangkat. YDM Daeng Kemboja juga digelar Sultan Alauddin Syah. YDM Daeng Kemboja mangkat pada tahun 1777. Lokasi makam terletak di Kampung Kuda Pasir, Kepulauan Riau “

Kembali semula ke http://riaulingga.com

Yang DiPertuan Muda (YDM) Riau Yang Ke-2, Opu Daeng Celak Ibni Opu Daeng Rilaga

Yang DiPertuan Muda (YDM) Riau Yang Ke-2, Opu Daeng Celak Ibni Opu Daeng Rilaga. Ditabalkan pada tahun 1728 oleh Sultan Yang DiPertuan Besar, Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah bagi menggantikan YDM Opu Daeng Merewah yang telah mangkat. Opu Daeng Celak juga diberi gelar Sultan Alauddin Syah. YDM Opu Daeng Celak mangkat pada tahun 1745. Lokasi makam terletak di Ulu Riau Tanjungpinang, Kepulauan Riau.

Kembali semula ke http://riaulingga.com