Pada tahun 1722 itu juga, tidak
berapa lama setelah habis perang kedua untuk mengambil Riau, Opu Daeng
Perani berserta saudara saudaranya pun bermesyuarat lah dengan Raja
Sulaiman, Tun Abbas, Temenggung dan Raja Indera Bungsu sekelian. Adapun
maksud Opu Daeng Perani berserta saudara saudaranya ialah untuk
menabalkan Raja Sulaiman menjadi Sultan Kerajaan Johor dengan seluruh
takluk daerahnya menggantikan almarhum ayahandanya, Sultan Abdul jalil
yang mangkat di Kuala Pahang. Bagaimanapun tersangkut pula aral kerana
semua alat alat kebesaran Kerajaan Johor seperti cogan sireh besar,
semberab (kelengkapan sirih DiRaja), pedang kerajaan dan lainnya seperti
Lela Majnun dan keris panjang serta lain nya berada didalam simpanan
Raja Kecik tatkala ia bernobat didalam Riau dahulu. Raja Sulaiman pun
memintalah bantuan kepada Opu Daeng Perani berserta saudara saudaranya
untuk membantu mengambil kembali alat alat kebesaran Kerajaan Johor
daripada Raja Kecik di Siak. Lalu dibuat lah perjanjian seperti yang di
sebut didalam kitab Salasilah Melayu dan Bugis tulisan Raja Ali Haji
seperti berikut:-
Opu Daeng Perani pun berkata, “Adapun yang
seperti permintaan Raja Sulaiman kepada sahaya semua itu sahaya
terimalah. Akan tetapi, hendaklah kita semua ini berjanji dahulu betul
betul”. Maka jawab Raja Sulaiman, “Baiklah dan khabarkanlah oleh Opu Opu
boleh sahaya dengar”. Syahadan berkata pula Opu Daeng Parani, “Adapun
jika jaya pekerjaan sahaya semua ini sekali lagi pergi melanggar Siak
itu maka sebelah Raja Sulaiman menjadi Yamtuan Besar sampailah kepada
turun temurunnya dan sebelah sahaya semua menjadi Yamtuan Muda sampailah
kepada turun temurunnya juga, tiada boleh yang lain. Maka boleh dipileh
sahaja sahaya yang lima beradek ini mana mana jua yang disukai orang
banyak maka dianya itulah yang jadi Yamtuan Muda, tiada boleh tiada. Dan
lagi pula Yamtuan Besar jadi seperti perempuan sahaja, jika diberinya
makan baharu makan ia. Dan Yamtuan Muda jadi seperti laki laki, dan jika
ada satu satu hal atau apa apa juga bicara melainkan apa kata Yamtuan
Muda. Syahadan sekelian perjanjian kita mana mana yang tersebut itu
tiada boleh diubah lagi, maka boleh kita semua pakai sampai kepada anak
cucu cicit turun temurun kita kekal selama lamanya”. Maka jawab Raja
Sulaiman, “Baiklah”.
Apabila telah selesai daripada mesyuarat
itu, Opu Daeng Perani berserta saudara saudaranya pun menyiapkan
kelengkapan perangnya untuk pergi mengambil alat alat kebesaran Kerajaan
Johor daripada Raja Kecik di Siak, seperti yang di sebut didalam kitab
Tuhfat Al Nafis seperti berikut:-
“Maka Kelana Jaya Putera serta
saudaranya pun berangkatlah dengan beberapa kelengkapan pergi ke Siak.
Maka apabila sampai ke Siak, lalu mudik ke Buantan. Maka apabila sampai
ke Buantan itu lalu Opu Opu itu menyuruh kepada Raja Kecik minta alat
kebesaran itu. Maka tiadalah Raja Kecik mau memulangkan. Maka marahlah
Kelana Jaya Putera, maka lalu disuruhnya langgar negeri Siak itu. Maka
berperang besarlah Minangkabau dengan Bugis.
Adapun Bugis
berniaga didalam Siak itu masuklah ia menyebelah Kelana Jaya Putera,
mangkin ramailah perangnya sebelah menyebelah. Maka tiada beberapa
lamanya perang itu, maka Buantan pun alahlah. Maka Raja Kecik lari ke
hulu dengan orang orangnya. Maka diikuti oleh Bugis hingga pada suatu
tempat yang bernama Sinapalan. Maka naiklah Raja Kecik kedarat dan Bugis
pun naik pula. Maka berperanglah pula disitu beramuk amukan. Maka
terkepunglah Raja Kecik hampir hampir tewas. Maka tatkala itu minta
amanlah ia serta memulangkan segala semberab Kerajaan Raja Sulaiman itu.
Syahadan kata sahibul hikayat apabila sudah dipulangkan oleh Raja Kecik
akan segala semberab alat Kerajaan Johor itu, maka Kelana Jaya Putera
dengan segala saudaranya itu pun berangkatlah balik ke Riau. Apabila
sampai ke Riau, disambutlah oleh Raja Sulaiman dengan Tun Abbas,
Temenggung dan orang orang besarnya akan Opu Opu itu, dengan beberapa
kemuliaan, dan peti kerajaan itupun diarak orang oranglah dibawa naik
kebalairung seri, lalu disimpan didalam istana Raja Sulaiman.
Maka tiada berapa lamanya, maka Kelana Jaya Putera serta segala
saudaranya serta segala menteri hulubalangnya berkehendaklah
menggantikan Raja Sulaiman itu akan kerajaan paduka ayahanda baginda
Sultan Abdul Jalil, yang mangkat di Kuala Pahang itu. Maka dilantiknya
Raja Sulaiman bergelar Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah. Maka
berhimpunlah segala Bugis dan Melayu pada masa Opu Opu melantik Raja
Sulaiman itu, betapa adat Raja besar berlantik. Ada yang berteriak
mentauliahkan Kerajaan itu, iaitu Kelana Jaya Putera, padahal ialah
berteriak sambil berdiri serta menghunus halamangnya katanya, “Barang
tahu kiranya segala anak Bugis dan Melayu, maka adalah hari ini Raja
Sulaiman bergelar Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah menjadi Raja Yang
DiPertuan Besar memerintahkan negeri Johor dan Riau dan Pahang dengan
segala takluk daerahnya!”. Maka menjawablah segala khayalak daripada
orang besar besar dan kecil kecil katanya, “Daulat, bertambah daulat”.
Kemudian baharulah disuruh bentara memanggil segala Raja Raja dan orang
besar besar menjunjung duli seperti adat istiadat Raja Raja dan orang
besar besar menjunjung duli pada hari bertabal adanya. Setelah
selesailah maka baharulah berjamu sekelian orang yang didalam negeri
Riau.
Maka apabila selesai Opu Opu itu daripada melantik Sultan
Sulaiman Badrul Alam Syah itu, maka bermuafakatlah pula Sultan Sulaiman
dengan Tun Abbas akan membalas jasa Opu Opu Raja Bugis itu. Maka minta
Sultan Sulaiman Badrul Alam Syah akan Opu Opu itu, “Janganlah balik ke
Bugis dahulu mintanyalah salah seorang daripada Opu Opu yang lima
beradik itu menjadi Yang DIpertuan Muda memerintahkan Kerajaan Riau dan
Johor dan Pahang dengan segala takluk daerahnya”.
Maka
menjawablah Opu Daeng Parani, “Seperti saya semua adik beradik sama saja
siapa siapa saja yang patut kepada hati baginda Sultan Sulaiman saya
terimalah, akan tetapi yang saya seorang, tiada saya mau menjadi Raja
kerana saya ini yang tua sekali, tiada lain hanyalah mencari ketetapan
saudara saya yang berempat ini”. Maka menjawab pula Opu Daeng Menambun,
“Saya ini tiada sanggup menjadi Yang DiPertuan Muda di tanah barat ini,
kerana saya sudah berjanji dengan Sultan Matan akan memeliharakan negeri
Mempawah, tiadalah saya mau mengecilkan hati mertua saya itu”. Maka
menjawablah Opu Daeng Cellak, “Saya ini selagi ada abang saya ini, iaitu
Kelana Jaya Putera, tiada saya mau menjadi Yang DiPertuan Muda”. Maka
menjawab Opu Daeng Kemasi, “Adapun saya ini tiada berhajat menjadi Yang
DiPertuan Muda di tanah barat kerana jauh amat dengan Bugis, bersalahan
jikalau seperti di Matan dan Sambas itu mana mana kemuafakatan abang
abang saya lah”. Menjawab pula Kelana Jaya Putera, “Adapun saya jikalau
bercerai dengan saudara saudara saya, tiada saya mau menjadi Yang
DiPertuan Muda ditanah barat ini”. Demikianlah kata sekelian Opu Opu
itu.
Syahadan kata sahibul hikayat apabila Sultan Sulaiman
mendengar perkataan segala Opu Opu itu, maka diamlah ia sejurus dan
segala orang besar besar pun diamlah semuanya senyap sepi, tiada berkata
kata dan berpandang pandangan sama sendirinya serta susah memikirkannya
seolah oleh tiada berjalan maksud Sultan Sulaiman itu.
Syahadan
berkata pula Daeng Menampuk dengan bahasa Bugis, “Janganlah kiranya
paduka anakanda sekelian hampakan maksud Sultan Sulaiman itu, tiadalah
sedap dihampakan, kerana yang kita pun mengangkat serta membesarkan akan
dia, adapun titahnya atas paduka anakanda sekelian pastilah berlaku”.
Maka berkata pula Opu Daeng Parani, “Seperti maksud paduka adinda itu
tiada mau bercerai dengan kekanda dan adinda sekelian, maka iaitu
pekerjaan mudah juga. Apabila paduka adinda memegang pekerjaan ditanah
barat ini, tiadalah kekanda semua tinggalkan sebelum lagi ketetapan dan
keteguhan jabatan paduka adinda, istimewa pula masa ini kita di dalam
pergaduhan sehari hari. Di manakan dapat kekanda sekelian dapat bercerai
dengan adinda?” Maka bertitah pula Sultan Sulaiman, “Adapun seperti
adinda ini jikalau ditinggalkan sewaktu ini, adinda pun tiada sanggup
menjadi Raja. Adapun kekanda sekelian sebagaimana kedudukan kekanda dan
adinda semua di Bugis, begitu jugalah kedudukan disini”. Maka Daeng
Menampuk pun berkata, “Anakanda Opu Daeng Menambun dan Opu Daeng Kemasi
ini, kemudian kelak apabila selesai daripada pekerjaan kita, bolehlah
balik ke Matan dan ke Sambas, kerana ketetapan disana ada dan seperti
Opu Daeng Cellak janganlah bercerai cerai dengan anakanda Kelana Jaya
Putera”. Maka bertitah pula Sultan Sulaiman, “Adapun seperti anakanda
Opu Daeng Cellak ini, adalah niat anakanda hendak sudahkan saudara
anakanda hendak dijadikan dengan saudara anakanda yang bernama Tengku
Mandak”.
Syahadan kata sahibul hikayat apabila sudahlah selesai
bermusyawarah Sultan Sulaiman dengan Kelana Jaya Putera serta Opu Opu
sekelian, maka putuslah Kelana Jaya Putera menjadi Yang DiPertuan Muda
dan Opu Daeng Cellak pun telah tentulah didudukkan dengan Tengku Mandak.
Syahadan apabila sudah bersatulah faham segala Raja Raja itu, maka
Sultan Sulaiman pun memulai pekerjaan melantik Yang DiPertuan Muda serta
menikahkan Opu Daeng Cellak.
Syahadan apabila sampai waktu yang
baik maka Sultan Sulaiman pun melantiklah Kelana Jaya Putera menjadi
Yang DiPertuan Muda, memerintahkan Kerajaan Johor dan Pahang dan Riau
dengan segala takluk daerahnya atas perintahan yang mutlak. Maka
kelakuan melantik itu betapa adat istiadat melantik Yang DiPertuan Muda
iaitu dipakaikan pakaian Kerajaan, diarak berkeliling negeri.
Kemudian baharulah naik keatas balai. Maka mengaruklah Yang DiPertuan
Muda dihadapan, Yang DiPertuan Besar, demikian bunyi aruk itu jika
diMelayukan daripada bahasa Bugis, “Yakinlah Sultan Sulaiman Badrul Alam
Syah, akulah Yang DiPertuan Muda yang memerintahkan Kerajaan mu. Barang
yang tiada suka engkau membujur dihadapan mu aku lintangkan, dan barang
yang tiada suka melintang dihadapan mu aku bujurkan. Barang yang semak
berduri dihadapan mu, aku cucikan”. Demikianlah bunyi aruk itu. Maka
apabila selesai daripada mengaruk itu, maka baharulah orang orang ramai
mengaruk kepada Yang DiPertuan Muda. Kemudian baharulah naik ke istana
santap nasi hadap hadapan. Setelah selesai daripada itu maka habislah
pekerjaan Yang DiPertuan Muda itu.
Kemudian baharulah menikahkan
Opu Daeng Cellak itu dengan saudara Sultan Sulaiman yang bernama Tengku
Mandak betapa adat istiadat Raja besar besar bernikah kahwin, daripada
pekerjaan berletak hinainya dan beraraknya dan bersanding sandingnya dan
mandi mandinya. Kemudian baharulah berdamai ia laki isteri berkasih
kasihan adanya.
Syahadan kata sahibul hikayat Opu Daeng Cellak
inilah Raja Bugis yang baik parasnya dengan sikapnya dan pahlawan
rupanya. Syahadan apabila selesai nikah Tengku Mandak itu, maka Daeng
Menampuk pula dinikahkan oleh Sultan Sulaiman dengan bonda saudaranya
bernama Tun Tipah. Adapun Daeng Massuro dinikahkan dengan Tun Kecik
sepupu baginda Sultan Sulaiman. Adapun Daeng Mangngatuk dinikahkan
dengan Tun Inah sepupu baginda Sultan Sulaiman itu juga, iaitu puteri
Marhum Muda yang mangkat di Kayu Anak.
Sebermula adapun Yang
DiPertuan Muda Kelana Jaya Putera pergilah ia ke Perapat Seratus dengan
suruh Sultan Sulaiman mengambil Tun Encik Ayu janda Mahrum Mangkat
DiJulang yang belum setiduran dengan dia, kerana Tun Encik Ayu lagi
kecil dibuatnya isteri, jadi tiadalah sempat diperisterinya. Syahadan
apabila sampailah Yang DiPertuan Muda itu ke Perapat Seratus lalulah
dibuatnya isteri Tun Encik Ayu itu, maka dibawanya balik keRiau".
Jadilah ia isteri yang khas kepada Yang DiPertuan Muda Opu Daeng
Merewah, yang bergelar Sultan Alauddin Syah Ibni Upu, seperti yang
tertulis pada cap mohornya itu.
Tidak berapa lama kemudian Sultan
Sulaiman pun melantik kekanda baginda Tun Abbas menjadi Bendahara Johor
- Riau dengan gelaran Bendahara Seri Maharaja. Manakala Daeng Menampuk
pula di gelar oleh Yang DiPertuan Muda dan Sultan Sulaiman dengan
gelaran Raja Tua iaitu jawatan dibawah Yang DiPertuan Muda.
Pada
masa bulan Oktober tahun 1722 ini jugalah, satu perjanjian sumpah setia
diantara pehak orang orang Bugis di Riau yang diketuai oleh Yang
DiPertuan Muda Opu Daeng Merewah dengan pehak orang orang Melayu yang
diketuai oleh Sultan Sulaiman telah dibuat, dengan bersumpah bersaksikan
Al Quran, mengakui bersaudara dan bertolong tolongan antara kedua belah
pehak serta syarat syarat dalam persetiaan seperti yang telah
dipersetujui oleh kedua belah pehak sebelum ini untuk mematuhinya.
(bersambung ke bahagian ke tujuh...)
Pilih bahasa yang di inginkan:- BAHASA MELAYU
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment